Msfl v elteltvel a negyedik kutatexpedci tbb, nagyobb darabot is tallt a tenger mlyn a 2009-ben lezuhant Air France gpbl. A lgitrsasgot az id is hajtja, miutn emberls miatt vdat emeltek a cg ellen.
Tbb mint msfl v elteltvel most ltszik elszr esly arra, hogy kiderljn a 2009. jnius elsejn az Atlanti-cenba zuhant utasszllt rejtlye. Az Air France Rio de Janeirobl Prizsba tart 447-es jrata egy viharznba kerlt, s mig ismeretlen okok miatt bekvetkezett a tragdia.
Az Airbus A330-203-as gpnek csak kisebb darabjait, s 51 holttestet sikerlt 2009-ben megtallni. A fedlzeten 228 ember utazott, kztk ngy magyar s egy szlovkiai magyar llampolgr. Ez volt az Air France trtnetnek legslyosabb katasztrfja.
Vasrnap jjel, a balesetet vizsgl francia lggyi hivatal, a BEA hivatalosan is megerstette, hogy „az Alucia kutathaj csapata egy replgp darabjait lokalizlta az elmlt 24 rban", valamint ksbb azt is, hogy a darabokat a 447-es jrat rszeiknt azonostottk.
Htfi kzlemnyk szerint a piltaflke, a szrny s a hajtm nhny darabjra leltek r, Jean-Paul Troadec, a BEA vezetje szerint a leletek remnyt adhatnak arra, hogy elkerlnek a fekete dobozok is. A frissen felfedezett elemek llapota arra enged kvetkeztetni, hogy a gp nem robbant fel a levegben, hanem egy darabban csapdott a vzbe.
Nathalie Kosciusko-Morizet, krnyezetvdelmi s kolgiai miniszter a Radio France-nak adott htfi interjjban azt is elrulta, hogy a gp roncsai kztt holttesteket is talltak. Ezt az informcit azonban a lggyi hatsg mg nem erstette meg.
Eddig 28 milli dollr rtkben hrom kutatakci indult, hogy megleljk a tengerben az adatrgzt eszkzket, ennek hinyban ugyanis felteheten sosem derl fny a katasztrfa igazi okra. A fekete doboz lnyegben kt klnll egysgbl ll, melyeket ltalban a szerkezetileg legstabilabb farokrszbe ptenek be.
Az egyik tartalmazza a replsre vonatkoz adatokat, tbbek kzt a magassgot, a hmrskletet, a sebessget, mg a msik szerkezet a piltaflkben elhangzott rdi-, s a piltk kzti beszlgetseket s zajokat rgzti. Az adatokat szmtgpre ttltve gyakorlatilag filmknt levettve ismerhetik meg a kivizsglk a gp utols rit, perceit.
A mostani, mrcius 25-n indult negyedik expedci miatt jabb 12,5 milli dollrral lesz vkonyabb a lgitrsasg s a replgp gyrtjnak pnztrcja, de valsznsthetleg az anyagiak rdeklik most legkevsb a feleket. A mrciusban jraindult keress f mozgatrugja ugyanis egy francia vizsglbr ltal emberls vdjval benyjtott kereset az Air France s az Airbus ellen.
Az eddigi vizsglatok szerint a sebessget mr Pitot-csvek meghibsodsa nmagban nem vezethetett a szerencstlensghez. Vannak olyan szakrtk, akik gy vlik, hogy az Air France tl lassan, s egyltaln nem hatkonyan reaglt a sebessgmrk megbzhatatlansgrl szl els figyelmeztetsekre. A francia nemzeti lgitrsasg tagadja ezeket a vdakat.
A jelenlegi kutatakci sikertl fggetlenl mr egy tdik kldets idpontjt is kitztk a hatsgok. Az Airbus s az Air France nem mellesleg csak akkor kerlheti el a hatalmas krtrtsi sszegek kifizetst, ha minden ktsget kizran bizonytja, hogy nem mszaki ok, vagy a pilta hibja okozta a balesetet.
(Heti Vlasz)