Az új ország vasútépítője: Simicska Lajos
2011.05.22. 20:29
Az utolsó pillanatban megemelt keretösszegnek köszönhetően nyerhette el a megbízást a Közgép. Így 24 milliárddal drágább a beruházás.
Egyeduralkodóvá vált a vasútépítésben a Közgép: a Simicska Lajoshoz köthető, a Fidesz-érában megbízásokkal gazdagon ellátott mélyépítő cég 100 milliárd forintos megrendeléssel erősített a Szajol–Püspökladány-vasútvonalon. Az állami fejlesztések sorára szerződtetett cég konzorciumainak újabb győzelme elképzelhetetlen lett volna a beruházás költségkeretének kormányzati emelése és a versenytársak kizárása nélkül.
Nem mindennapi előzménye volt annak, hogy végül a Közgép Zrt. és szövetségesei kezdhetnek munkához a Szajol–Püspökladány-vasútvonalon. Orbán Viktor kormányfő saját kezűleg szentesítette azt a héten megjelent határozatot, amellyel a döntő hányadában brüsszeli forrásból finanszírozott beruházásra fordítható keretösszeget 24,3 milliárd forinttal megemelték. Alig pár nappal később pedig a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. máris a Közgép két konzorciumának adta a vasútvonal szakaszainak építését. Az év elején kiírt verseny pénteken kihirdetett eredménye azonban az érdekeltek szerint bundagyanús.
A MÁV menetrendkönyveiben 100-as jelzéssel szereplő vasútvonal Szajolt Kisújszállással összekötő szakaszának korszerűsítésére lapunk értesülése szerint a NIF a Swietelsky–Közgép páros SZ-K-2011 Konzorcium néven jegyzett alkalmi vállalkozásával szerződne. A konzorcium a feladatot 49,6 milliárd forintért vállalta, majdnem 10,5 milliárd forinttal többért a projekt előzetesen kalkulált mérnökáránál. Vagyis, ha a kormány nem rendeli el a Szajol–Püspökladány-vasútvonal költségkeretének durva megemelését 161,7 milliárd forintra, a Közgép konzorciuma labdába se rúghatott volna - írja a nol.hu.
Hasonló a helyzet a beruházás másik, Kisújszállást Püspökladánynyal összekötő szakaszán is. Itt a NIF döntése szerint a Közgép vezette K-P-2011 Konzorcium kezdhet bele a vasútépítésbe. A csatársorában a Közgép mellett a Swietelsky–Vasúttechnika–Szentesi Vasútépítő hármassal felálló szövetség 49,97 milliárd forintot kért munkájáért – úgy 8,5 milliárd forinttal többet a szakasz mérnökáránál. Ami azt jelenti, hogy a sajátos kormányzati beavatkozás nélkül ez a csapat sem vehetett volna részt a játékban.
A helyzetet érdekesebbé teszi, hogy a közgépes konzorciumok árajánlatai eredetileg mindkét szakaszon csak a harmadik helyre voltak jók. Vagyis Kisújszállás előtt és után egyaránt volt a győztesénél olcsóbb ajánlat is. Ráadásul a Szajolt–Kisújszállással összekötő szakaszon aKözgépet olyanok verték, akik a mérnökárnál olcsóbban építettek volna. De a NIF a Kisújszállás–Püspökladány szakaszon is milliárdokkal kedvezőbb áron szerződhetett volna.
A problémát azonban az állami beruházó könnyedén a szőnyeg alá söpörte. A közgépes konzorciumok kivételével minden pályázó ajánlatát érvénytelennek minősítették, összeállítóikat pedig kizárták a versenyből. Ezzel pedig annak is vállalták a kockázatát, hogy az uniós vasútépítési beruházás története a Közbeszerzési Döntőbizottságon (KDB), majd a bíróságon folytatódik. Valószínű ugyanis, hogy a kizárt cégek a döntést nem fogadják majd el vita nélkül.
Ha így lesz, a NIF idővel kénytelen lesz bebizonyítani, hogy okkal költött az előzetesen számítottnál majdnem húszmilliárd forinttal többet a Szajol–Püspökladány-vonal korszerűsítésére, elsősorban az unió pénzéből. Ehhez azonban nem kevesebbet kell elfogadtatnia, mint azt, hogy erre a beruházásra csak egyetlen pályázó tudott érvényes ajánlatot adni.
(Nol, Hírszerző nyomán Kuruc.info)
|