Az j orszg vastptje: Simicska Lajos
2011.05.22. 20:29
Az utols pillanatban megemelt keretsszegnek ksznheten nyerhette el a megbzst a Kzgp. gy 24 millirddal drgbb a beruhzs.
Egyeduralkodv vlt a vastptsben a Kzgp: a Simicska Lajoshoz kthet, a Fidesz-rban megbzsokkal gazdagon elltott mlypt cg 100 millird forintos megrendelssel erstett a Szajol–Pspkladny-vastvonalon. Az llami fejlesztsek sorra szerzdtetett cg konzorciumainak jabb gyzelme elkpzelhetetlen lett volna a beruhzs kltsgkeretnek kormnyzati emelse s a versenytrsak kizrsa nlkl.
Nem mindennapi elzmnye volt annak, hogy vgl a Kzgp Zrt. s szvetsgesei kezdhetnek munkhoz a Szajol–Pspkladny-vastvonalon. Orbn Viktor kormnyf sajt kezleg szentestette azt a hten megjelent hatrozatot, amellyel a dnt hnyadban brsszeli forrsbl finanszrozott beruhzsra fordthat keretsszeget 24,3 millird forinttal megemeltk. Alig pr nappal ksbb pedig a Nemzeti Infrastruktra Fejleszt (NIF) Zrt. mris a Kzgp kt konzorciumnak adta a vastvonal szakaszainak ptst. Az v elejn kirt verseny pnteken kihirdetett eredmnye azonban az rdekeltek szerint bundagyans.
A MV menetrendknyveiben 100-as jelzssel szerepl vastvonal Szajolt Kisjszllssal sszekt szakasznak korszerstsre lapunk rteslse szerint a NIF a Swietelsky–Kzgp pros SZ-K-2011 Konzorcium nven jegyzett alkalmi vllalkozsval szerzdne. A konzorcium a feladatot 49,6 millird forintrt vllalta, majdnem 10,5 millird forinttal tbbrt a projekt elzetesen kalkullt mrnkrnl. Vagyis, ha a kormny nem rendeli el a Szajol–Pspkladny-vastvonal kltsgkeretnek durva megemelst 161,7 millird forintra, a Kzgp konzorciuma labdba se rghatott volna - rja a nol.hu.
Hasonl a helyzet a beruhzs msik, Kisjszllst Pspkladnynyal sszekt szakaszn is. Itt a NIF dntse szerint a Kzgp vezette K-P-2011 Konzorcium kezdhet bele a vastptsbe. A csatrsorban a Kzgp mellett a Swietelsky–Vasttechnika–Szentesi Vastpt hrmassal felll szvetsg 49,97 millird forintot krt munkjrt – gy 8,5 millird forinttal tbbet a szakasz mrnkrnl. Ami azt jelenti, hogy a sajtos kormnyzati beavatkozs nlkl ez a csapat sem vehetett volna rszt a jtkban.
A helyzetet rdekesebb teszi, hogy a kzgpes konzorciumok rajnlatai eredetileg mindkt szakaszon csak a harmadik helyre voltak jk. Vagyis Kisjszlls eltt s utn egyarnt volt a gyztesnl olcsbb ajnlat is. Radsul a Szajolt–Kisjszllssal sszekt szakaszon aKzgpet olyanok vertk, akik a mrnkrnl olcsbban ptettek volna. De a NIF a Kisjszlls–Pspkladny szakaszon is millirdokkal kedvezbb ron szerzdhetett volna.
A problmt azonban az llami beruhz knnyedn a sznyeg al sprte. A kzgpes konzorciumok kivtelvel minden plyz ajnlatt rvnytelennek minstettk, sszelltikat pedig kizrtk a versenybl. Ezzel pedig annak is vllaltk a kockzatt, hogy az unis vastptsi beruhzs trtnete a Kzbeszerzsi Dntbizottsgon (KDB), majd a brsgon folytatdik. Valszn ugyanis, hogy a kizrt cgek a dntst nem fogadjk majd el vita nlkl.
Ha gy lesz, a NIF idvel knytelen lesz bebizonytani, hogy okkal klttt az elzetesen szmtottnl majdnem hszmillird forinttal tbbet a Szajol–Pspkladny-vonal korszerstsre, elssorban az uni pnzbl. Ehhez azonban nem kevesebbet kell elfogadtatnia, mint azt, hogy erre a beruhzsra csak egyetlen plyz tudott rvnyes ajnlatot adni.
(Nol, Hrszerz nyomn Kuruc.info)
|